SOYAÇ Modeli: Toplumsal Gelişim için Üniversite-Toplum İşbirliği | Sokakta Yaşayan ve Çalışan Çocuklar İçin Uygulama ve Araştırma Merkezi (SOYAÇ)
SOKAKTA YAŞAYAN ve ÇALIŞAN ÇOCUKLAR İÇİN UYGULAMA ve ARAŞTIRMA MERKEZİ
Maltepe Üniversitesi / SOYAC

SOYAÇ Modeli: Toplumsal Gelişim için Üniversite-Toplum İşbirliği

Paylaş

2010 yılından başlayarak SOYAÇ’ın güncel projelerinde yer alan öğrenciler ve mezun öğrenciler çalışmaları süresince dezavantajlı çocuklar ve gençler ile bir araya gelmişlerdir. Bahsi geçen dezavantaj, okul terki ve sokakta yaşama riskinin yüksek olduğu çocukları ve gençleri ifade etmektedir. 

 Farklı projelerde ve farklı disiplinlerde öğrenim görmüş öğrenciler, SOYAÇ modeli sayesinde toplum temelli eğitim ile deneyim kazanma fırsatı bulmuşlardır. Proje çalışmaları süresince üniversite öğrencileri yüksek risk grubundaki çocuklar ve gençlerle düzenli şekilde bir araya gelmişlerdir. Birlikte, etkinlikler ve atölyeler geliştirmişlerdir. Bunun yanı sıra, üniversite öğrencileri, çocuklarla güvene dayalı iletişim kurarak ve birer rol model oluşturarak çocukların gelişimine katkı sağlamayı amaçlamışlardır. Bu sayede, belki de toplum tarafından dışlanmış genç bireyler ilk defa görülmüş, duyulmuş ve dinlenmiş olmuşlardır. Ayrıca, böylesi özveri içeren bir çalışmada görev alan üniversite öğrencileri, öğretim görevlileri tarafından verilen süpervizyon sayesinde kişisel ve mesleki gelişimleri de desteklenmiş olmuştur. 

Yapılan “Okuldayız: Üsküdar Projesi Geri Bildirim Anketi”nde üniversite öğrencileri tarafından  ifade edildiği gibi, disiplinlerarası ve toplum temelli bir çalışmanın içerisinde bulunmak onları kişisel olarak geliştirmenin yanı sıra mesleki gelişimlerine de katkıda bulunmuştur. Toplum temelli eğitimi deneyimlemiş üniversite öğrencilerinin vurgu yaptığı konu dönüşüm olmuştur. Dönüşümün, projede görev alan öğrenciler tarafından hem üniversite öğrencilerinde, hem de çevrede ve toplumda oluştuğu gözlemlenmiştir. Projeler sayesinde, üniversitede öğrenilen teorileri gerçek hayatta uygulama fırsatı bulan öğrenciler güvenli ve kabullenici iletişim kurarak dönüşümün başladığından bahsedilmiştir. Böylece, farklı disiplinlere ait öğrenciler bağ kurarak iletişim kurma becerisi geliştirmiş ve bunu mesleklerine de uygulamışlardır. Ayrıca, disiplinlerarası çalışma deneyimi kazanmış ve bir konuya yaklaşırken çeşitli bakış açılarının etkilerini öğrenme fırsatları olmuştur. Ek olarak, toplumun içinde yükseköğretim deneyimi edinmek, toplum sorumluluğu ve etik değerler gibi kavramları üniversite öğrencilerinin gündemine taşımıştır. Bu sayede, üniversitelerde toplumu tanıyan, toplum bilinci gelişmiş, demokratik ve adaletli toplumların oluşması adına çalışan bireylerin yetişmesi sağlanabilir.

İlgili videoyu izlemek için tıklayınız