Çocuklarla Birlikte Projesi | Sokakta Yaşayan ve Çalışan Çocuklar İçin Uygulama ve Araştırma Merkezi (SOYAÇ)
SOKAKTA YAŞAYAN ve ÇALIŞAN ÇOCUKLAR İÇİN UYGULAMA ve ARAŞTIRMA MERKEZİ
Maltepe Üniversitesi / SOYAC

Çocuklarla Birlikte Projesi

Paylaş

Proje Koordinatörü:

Yrd. Doç Dr. Özden Bademci SOYAÇ Müdürü ve Maltepe Üniversitesi Fen ve Edebiyat Fakültesi, Psikoloji Bölümü öğretim üyesi

Projenin Yürütücüleri:

Yrd. Doç Dr. Özden Bademci, SOYAÇ Müdürü ve Maltepe Üniversitesi Fen ve Edebiyat Fakültesi, Psikoloji Bölümü öğretim üyesi

Yrd. Doç Dr. Figen KARADAYI Maltepe Üniversitesi Fen ve Edebiyat Fakültesi, Psikoloji Bölümü öğretim üyesi

Yrd. Doç Dr. Ilgın GOKLER DANIŞMAN Maltepe Üniversitesi Fen ve Edebiyat Fakültesi, Psikoloji Bölümü öğretim üyesi

 

SOYAÇ tarafından 2010-2011 Akademik yılında, devletin sokakta yaşayan çocuklara hizmet veren kurumlarıyla işbirliği içinde, Yrd. Doç. Dr. Özden Bademci ve Yrd. Doç. Dr. Figen Karadayı yürütücülüğünde “Çocuklarla Birlikte Projesi” gerçekleştirilmiştir. Güvenli bir “bağlanım ilişkisinin” tesis edilmesi yoluyla akran temelli müdahaleye dayanarak çocukların bireysel ve sosyal gelişimlerinin hedeflendiği projede felsefeden sanata, radyodan İngilizceye çeşitli atölye çalışmaları, başta psikoloji bölümü olmak üzere, ilgili bölümlerin öğrencilerinin aktif katılımları ile başarıyla yürütülmüştür. Proje, başarısı uluslararası ölçekte kanıtlanmış JUCONI Vakfı‘nın hizmet modeli örnek alınarak  oluşturulmuştur. JUCONI Modeli 2008 Yılında Dünya Bankası ve UNESCO tarafında en iyi hizmet ödülünü almış olan ve uluslararası akademik çevrelerce de başarısı kabul edilmiş olan bir hizmet modelidir. JUCONI Modeli’nde üniversite öğrencileri sokakta yaşayan çocuklar ile birebir çalışıp onlar ile güvenli bağlanma ilişkisi kurarak çocukların topluma kazandırılmalarını sağlamaktadırlar. Projede görev alan öğrenciler, projeye başlamadan önce ve proje boyunca ulusal ve uluslararası kuram ve uygulamacılar tarafından çeşitli eğitimler almışlardır. Gönüllüler haftada bir düzenli olarak aldıkları süpervizyonun yanı sıra proje boyunca konunun uzmanları tarafından verilen eğitimlerle desteklenmişlerdir. Gönüllülerin aldıkları eğitimlerden bazıları şöyledir: Jale Kerimol’dan “Madde Bağımlılığı ve Sokakta Yaşayan Çocuklar”, Yrd. Doç. Dr. Ilgın Gökler Danışman’dan “Travma”, Prof. Dr. Uğur Tekin’den “Çocuk ve Suç” eğitimlerini almışlar, Uzm Sosyolog Özgür AKTÜKÜN ve Yusuf Ahmet KULCA deneyim “Çocuklarla Birlikte Projesi” Ekim 2010-Haziran 2011 tarihleri arasında Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumunun (SHÇEK) sokakta yaşayan çocuklara hizmet veren 4 kuruluşunda Maltepe Üniversitesi’nden 25 öğrenci ve 4 Psikoloji Bölümü öğretim üyesi ile gerçekleştirilmiştir.

2010-2011 Akademik yılında çocukların hizmet aldıkları kurumlarda yürütülen “Çocuklarla Birlikte Projesi”nin ana gönüllü grubunu Psikoloji Bölümü öğrencileri oluşturmaktadır. “Çocuklarla Birlikte Projesi” 2011-12 Akademik yılında çocukların üniversiteye gelmeleri şeklinde gerçekleşmektedir. Proje, Psikoloji Bölümünün yanı sıra Güzel Sanatlar ve İletişim Fakülteleri’nin öğretim elemanları ve öğrencileri ile işbirliği içinde yürütülmüştür.

Gönüllüler haftada bir düzenli olarak aldıkları süpervizyonun yanı sıra proje boyunca konunun uzmanları tarafından verilen eğitimlerle desteklenmişlerdir. Gönüllülerin aldıkları eğitimlerden bazıları şöyledir: Jale Kerimol’dan “Madde Bağımlılığı ve Sokakta Yaşayan Çocuklar”, Yrd. Doç. Dr. Ilgın Gökler Danışman’dan “Travma”, Prof. Dr. Uğur Tekin’den “Çocuk ve Suç” eğitimlerini almışlar, Uzm Sosyolog Özgür AKTÜKÜN ve Yusuf Ahmet KULCA deneyim aktarımında bulunmuşlardır. Proje Kapsamında 3 Mayıs ve 6 Mayıs 2011 tarihlerinde çocuklar iki ayrı grup halinde üniversiteye davet edilerek iki ayrı “Çocuklarla Birlikte Partisi” düzenlenmiştir.

 

Proje Kapsamında Yapılan Bilimsel Çalışmalar

  • Konunun uzmanı akademisyenler ve uygulamacılar tarından çeşitli eğitimler verilmiştir.
  • Bu projenin sonunda projede görev alan öğrenciler 4-5 Nisan 2011 tarihlerinde düzenlenen
  • II. Sosyal Duyarlılık Çalışmaları Öğrenci Sempozyumunda projede edindikleri deneyimi kuramsal alt yapıyı da vererek de tüm ilgilerle paylaşmışlardır. 
  • Yukarıda özetine yer verilen projenin değerlendirilmesi, çalışmalarının bilimsel yayına dönüştürülmesini sağlamıştır.

 

2013-2014 Akademik Yılında Aile ve Sosyal Politikalar İstanbul İl Müdürlüğüne bağlı Ağaçlı Çocuk ve Gençlik Merkezi (ÇOGEM), İstanbul Büyükşehir Belediyesi İSMEM (İstanbul Gençlik Rehabilitasyon ve Meslek Edindirme Merkezi) ve Kartal Gözlemevinde kalan çocuklarla “Çocuklarla Birlikte Projesi” gerçekleştirilmiştir.  Proje kapsamında çocuklar İngilizce ve Sanat Atölyelerine katılmışlardır. 

 

Kartal Gözlemevi (2013-2014)

Kartal Gözlemevinde kalan çocuklarla Yabancı Diller Yüksek Okulu (YDYO) Müdürü Yıldız Can ile  başlayan çalışmalar YDYO öğretim elemanları ve öğrencileri tarafından gerçekleştirilmiştir. Proje kapsamında çocuklar İngilizce ve Sanat Atölyelerine katılmışlardır. YDYO öğretim elemanları ve öğrencilerine, Kartal Gözlemevinden Maltepe Üniversitesine gelen 11 çocuğa eğitim çalışmaları içinde 5 kişilik grupla yürütülen proje kapsamında aşağıdaki aktiviteler yapılmıştır:

Çocuklara resimlerle ve şarkılarla temel İngilizce öğretilmiş, çocuklar kelime bilgilerini geliştirirken basit dille kendilerini tanıtma, karşısındakini tanıma amaçlı soru sorma kalıplarını öğrenmişlerdir. Bu aktivite süresince çocukların oldukça katılımcı, hevesli ve istekli oldukları gözlemlenmiştir. Motivasyonu yüksek tutmak amacıyla kişisel yaratıcılıklarına yönelik uygulamalarla (resim yapmak, şiir yazmak, şarkı söylemek gibi) çocuklara destek verilmiştir.

Sene sonu gösterisi hazırlamak çocukların çokça ilgisini çekmiştir. Bu sebeple, repertuarı onların seçmesi ve hazırlaması şeklinde başlatılan çalışmada, öğretim elemanı ve öğrenciler kostüm, müzikle eşlik ve sahne koreografisi konusunda yardım ederek, gerisi çocuklara bırakılan tiyatro-müzik gösterisi başarıyla sergilenmiştir. 

Çocukların duygu ve düşüncelerini yansıtan, öğrendikleri İngilizce kelimeleri kullanmalarını sağlayan bir resim sergisi de oluşturulmuştur. Sene sonu gösterisinde salon girişinde sergilenen resimler birçok öğrenci tarafından ilgiyle izlenmiştir Çocukları baştan motive etmek, az da olsa bir rekabet ortamında uğraş vermelerini sağlamak için İngilizce dersleri sırasında başarılı olan, ödevini eksiksiz yapan çocuklara “bonus” uygulaması yapılmıştır. Bu uygulama, çocukları daha da yüreklendirmiş ve sene sonunda en çok “bonus” toplayan öğrenciye bir armağan verilmiştir. (Armağan yanlışlıkla bir başka çocuğa verildiğinde, bunu fark eden ve haksız yere armağanı almak istemeyen çocuk, armağanı asıl hak eden arkadaşının alması için hocaları uyarmıştır) Çalışmaların sonunda çocuklar ayrılmak istememişler, yazın çalışmalara devam edebilmek için İngilizce sözlük talebinde bulunmuşlar ve İngilizce konuşma çabası içine girmişlerdir.

 

FELSEFE ATÖLYESİ: Prof. Dr. Betül ÇOTUKSÖKEN

Felsefe Bölümü, Maltepe Üniversitesi Sokakta Yaşayan ve Çalışan Çocuklar İçin Uygulama ve Araştırma Merkezinin 2012-2013 akademik yılında yaptığı çalışmalara “Felsefe Atölyesi: Düşünme Eğitimi” başlığı altında destek vermiştir.

Güz Yarıyılında yapılan çalışmaları Prof. Dr. Zekiye KUTLUSOY, Yrd. Doç. Dr. Güncel ÖNKAL, Yrd. Doç. Dr. Ahu TUNÇEL; Bahar Yarıyılında yapılan çalışmaları da Prof. Dr. Betül ÇOTUKSÖKEN, Prof. Dr. Sevgi İYİ, Ar. Gör. Bergen COŞKUN yürütmüş; Bahar Yarıyılının çalışmalarına Felsefe Bölümü öğrencilerinden Nurgüzel KAYA da katılmıştır. 

Üniversitemize her hafta Cuma günleri gelen öğrencilerle yapılan çalışmalar etkileşimli bir ortam yaratılarak sürdürülmüş, çocukların düşünme ve dile getirme konusunda daha yaratıcı, daha eleştirel ve daha özenli olmalarına ilişkin uygulamalı çalışmalar yapılmıştır. 

Uygulamada, çocukların kendileri, eylemleri, söylemleri, başkalarıyla ilişkileri, çoğun akranlarıyla paylaştıkları yakın çevreleri hakkında daha kapsamlı bir biçimde düşünmelerinin, değerlendirme yapmalarının yolları üzerinde durulmuştur. 

Karşılaştıkları durumları anlamlandırma, değerlendirme, gelecek için amaç ve söz konusu amaca ulaşabilmek için ara hedefler belirleme konusunda duyarlılık da kazanmalarının önemsendiği bu çalışmalarda, çocukların oldukça istekli oldukları gözlenmiştir. 

Zaman zaman çocuklara, kısa bilgi notları da verilmiş ve bu yolla yalnız kaldıklarında da neler yaptıklarını bir kez daha gözden geçirmeleri için önemli bir olanak sağlanmıştır. Felsefe Atölyesine katılan tüm kolaylaştırıcıların ortak görüşü, bu çocuklarla yapılan çalışmaların sürekliliği, neredeyse her öğrenciye bir ya da en çok iki öğrencinin verilmesi gerektiği doğrultusundadır. Eğitim alma hakkını korumanın ve geliştirmenin önemini bilen Felsefe Atölyesinin kolaylaştırıcıları, çocuklarla oldukça etkili bir diyalog kumuşlardır.

 

SANAT ATÖLYESİ Öğr. Gör. Mehmet ÖZEN

Çocukların kendi gözlemlerini, izlenimlerini, duygularını, tasarım ve imgeler yoluyla ile ifade edebilme ve çeşitli anlatım araçlarına dönüşen materyaller kullanarak geliştirme yetisi becerisi kazanmalarıdır. Bir fikrin, bir ürünün üç boyutlu tasarımını yapmak. ve bunu sunma beceri ve bilgisine sahibi olmaları amaçlanmıştır.

Onların kendi potansiyellerini keşfedip, yaratıcılığını geliştirebileceği uygulamalı ve kolektif bir çalışma sürecinin içine de kendisini tanımasını ve yeterliliğini fark etmesi hedeflenmiştir.

 

SAĞLIK ATÖLYESİ Yrd. Doç. Dr. Behice EKİCİ

’’Çocuklarla Birlikte Projesi” kapsamında yürütülen sağlık atölyesinde, projeye katılan çocukların yaş gruplarının gereksinimleri ve talepleri göz önüne alınarak hazırlanan programda çalışılan konular: Kişisel hijyen uygulamalarında; Sağlıklı deri özellikleri ve bakımı, ayak bakımı, sağlıklı saçın özellikleri ve bakımı, sakal tıraşının önemi, diş sağlığı ve diş fırçalama tekniği gibi hijyen uygulamaları resimlerle ve uygulamalı olarak gösterildi-anlatıldı.

Giyim – Aksesuar kullanımında; Sağlıklı giysi özellikleri(terletmemesi, teri emmesi, derinin nefes almasını sağlaması, alerjiye neden olmaması…) , mevsimine uygun giyinmenin hastalıklardan koruyucu etkisi ve aksesuarların (gözlük, bileklik, küpe…) sağlıkla ilişkisi vurgulandı. 

Neler Yemeliyiz?, Obezite / Aşırı Zayıflık; Besin grupları, günlük öğün sayısı, öğünlerde alınabilecek besinler, sağlıklı ve sağlıksız besinler, obezite- aşırı zayıflığın sağlık üzerine etkileri( kalp damar hastalıklarının, bağışıklık sisteminin zayıflamasına, kanser vb.) vurgulandı.

Bağımlılık; İnternet-alkol-madde-sigara bağımlılığı ve sağlık üzerine etkileri( fiziksel, zihinsel, sosyal ve psikolojik sağlığı), madde-sigara-alkol kullanma bağımlılığı süreci(deneme, zaman zaman kullanma ve düzenli kullanma) anlatıldı.


RADYO ATÖLYESİ Doç. Dr. Nazan HAYDARİ PAKKAN
Cuma günleri 12:30-13:45 saatleri arasında toplanan radyo atölyesine her hafta 4-6 arasında çocuk katıldı. 

 Atölyenin amaçları:  

  • Radyo için program yapma sürecini bir araç olarak kullanarak çocukların gündeminde olan belli konuları tartışmaya açmak;
  • Çocukları belirledikleri konularla ilgili soru hazırlayarak ilk kez karşılaştıkları kişilerle söyleşi yapmaya taşvik etmek;  
  • Çocukları kendileri için önemli bir konuda nasıl bir radyo programı yapardım sorusu üzerine düşünmeye ve bu anlamda çalışmalar yapmaya teşvik etmek; 
  • Ses üzerinden tanımlanmış bir mecra olan radyonun çocukların kendi seslerini duyurabilecekleri bir alan olarak potansiyellerini ortaya koymak. 

Atölye faaliyetleri:

·Ortak bir çalışma olarak hikaye tamamlama; 

·Soru hazırlama ve birbirleri ile söyleşi yapmak; 

·Kendi programları üzerine düşünme ve olası kişilerle söyleşi yapmak; 

·Haber, hava durumu; mektup ve öykü programı yapma ön hazırlıkları

·Kurgunun temel ilkeleri üzerine çalışmalar (bu konu üzerinde yeterli zaman kalmadığı için sadece 2 ders çalışma yapabildik). 

 

Atölye sürecinde ses kayıt cihazının yarattığı mesafenin çocukların kendilerini ifade etme ve başkaları ile iletişime geçme süreçlerinde önemli bir araç haline geldiğini gözlemledim. Benzer çalışmalar yapılırken sonuç odaklı bir yaklaşımla gerçekten ilgi duyan çocuklarla  süreci devam ettirmek atölyenin etkinliğini artırıp ilgi duyan çocukların  daha çok verim almalarında sağlayacaktır diye düşünüyorum. 

 

 

FOTOĞRAF ATÖLYESİ Doç. Dr. Osman ÜRPER, Doç. Dr. Nazan HAYDARİ PAKKAN, Yrd. Doç. Dr. Özden BADEMCİ, Yrd. Doç. Dr. Figen KARADAYI
British Community Council desteğiyle “Çocuklar Birlikte” projesine katılan gençlere önce fotoğraf eğitimi verilmiş daha sonra İstanbul’un değişik mekanlarında çocuklar tarafından çekilen fotoğraflardan oluşan “Benim İstanbul’um” fotoğraf sergisi gerçekleştirilmiştir. ‘Benim İstanbul’um” fotoğraf atölyesi Ağaçlı Çocuk ve Gençlik Merkezi(ÇOGEM)’den gençlerle gerçekleştirilmiş; gençlerin bakış açısını ve aktif katılımını esas alarak onların gözünden İstanbul’un çeşitli mekanlarını fotoğraflamayı amaçlamıştır. Araştırmalar sokak yaşantısı olan gençlere verilen hizmetin başarılı olmasının ön koşulunun, onların verilen hizmeti sahiplenmeleri ve mutlaka aktif özneler olarak hizmete dahil edilmelerinin gerekliliğini vurgulamaktadır.  Bu gençlerin yeniden topluma kazandırabilmeleri amacıyla geliştirilecek hizmet modellerinin başarılı olabilmesi için onların ihtiyaçlarının doğru tespit edilmesi, yaşam deneyimlerinin, bakış açılarının çok iyi anlaşılmasına gereksinim vardır.  Fotoğraf atölyesi de seslerini hemen hemen hiç duyuramamış, azınlıkta kalmış ve toplumdan en fazla dışlanan grup içinde olan bu gençlerin toplumsal yaşama aktif katılımlarını güçlendirmek, onların seslerini duyurmalarına aracılık etmeyi hedeflemiştir. 

 

OKUMA-YAZMA ÇALIŞMALARI Marmara Eğitim Vakfı Müdür, Emekli Öğretmen, Melike OĞUZHAN

16 Yaşındaki iki genç ile okuma yazma çalışmaları yapılmıştır

 

MÜZİK ATÖLYESİ Öğr. Gör. Elif KAYA

Çocukların dil gelişimine, sosyal ve duygusal gelişimlerinin müzik aracılığıyla güçlendirilmesinin amaçlandığı atölyede çocuklar şarkılar öğrenmeleri, müzik aletlerini tanımaları hedeflenmiştir.

 

BİLGİSAYAR ATÖLYESİ Öğr. Gör. Abdulkadir ERDEM ve öğrencileri Kerem ÇEP ve Eray AKGÜN 

Ofis Ürünleri Çalışması
- Günlük yaşantımızda kullanılan WORD programının özellikleri,
- Hesaplama ve Tablolama işleri için EXCEL program özellikleri

Sosyal Ağ Kullanımları  Çalışması:
- Google arama motorunun kullanım özellikleri,
- Facebook kullanım özellikleri


Internet Sayfası Çalışması:
- HTML kodlama yapısı hakkında ilgileri düzeyinde bilgilendirme,
- Bir kaç internet sahifesi oluşturma,


Satranç Çalışmaları:
- Satrancı sevdirme ve öğretme çalışmaları
www.chess.com  da satranç oynatma çalışmaları


Oyun Oynama Çalışmaları:
- Öğretici çalışmalar aralarında sevdikleri oyunların oynatılması


DANS ATÖLYESİ Seçil DEMİRCAN

Bu atölye çalışmasının temel amacı çocukların günlük hayat rutinlerinden çıkıp bedenlerini aktif kullanabilecekleri dans ile keyifli zaman geçirmelerini sağlamaktır. Derste yapılan egzersizler gelişmekte olan bedenlerini güçlendirir, esnekliklerini arttırır, denge, koordinasyon yeteneklerini geliştirir. Farklı kültür ve tarzlarda müzikler dinlerken, grup çalışmaları ve bireysel çalışmalara katılırlar, işbirliği ve uyum becerilerini artar, özgüven gelişimleri desteklenir. 

 

TİYATRO ATÖLYESİ Maltepe Üniversitesi Oyunculuk Bölümü mezunu Engin AYDIN

Düşüncenin ve hayal gücünün bedene yön vermesi ve bedende yaratıcı ve tanımlayıcı ifadeler yaratılması, gençlerin özgürce düşüncelerini aktarmaları ve aslında sanattan hiç uzak olmadıklarının, oyun olgusunun doğuştan getirildiğinin anlaşılması hedeflenmiştir. Tiyatro atölyesinde hayal etme yoluyla kendileri  üzerine düşünme, değerlendirme, kendilerini ifade edebilme becerilerini geliştirecek  etkinliklerde bulunmuşlardır. Tiyatro atölyesi, aynı zamanda çocukların sahip oldukları yeteneklerini fark etme ve bunlar üzerine çalışma konusunda onları motive ederek bireysel gelişimlerine katkı sağlamayı amaçlamıştır. Çalışmalar şu şekilde ilerlemiştir: Isınma Hareketleri, Ses ve Nefes Hareketleri, Nesne Oyunu, Hayvan Postürlerine Bürünme Oyunu, Düşünme ve Konsantrasyon Oyunu, Ebelemece Oyunu .

 

RİTİM ATÖLYESİ Psikoloji Bölümü Öğrencileri, Zeynep KURT ve Ceren TAN

2012-2013 Akademik Yılında gerçekleştirilen ritim atölyesinde ritim ve beden perküsyonu çalışması yapılmıştır. Bu çalışmalarda dramada kullanılan oyunlar uyarlanmış ve gençlerin kendi bedenlerini ve grup içinde birbirlerini keşfetmeleri, grup olabilmeleri, grup içinde birey olabilmeleri, duygularla tanışmaları ve ifade yeteneklerinin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu çalışmaların ritmik sayabilme, analitik problem çözebilmeye olan katkısı da göz önünde bulundurulmuştur.  Atölyede ayrıca çocuklarla birlikte basit nesnelerden çalgılar oluşturularak ve bu çalgılarla ritim çalışması yapılmıştır.

Müziğin ve doğaçlamanın çokça bulunduğu bu atölyede çocuklardan bir çoğunun duygularını ifade etmede zorluk yaşadığı ancak bu zorluğu gönüllü ağabey ve ablalarla kurulan akran ilişkisi ile birlikte üstesinden geldiği gözlemlenmiştir. Çocuklara oyunlarda sorumluluk vererek çocukların sorumluluklarını arttırmaya yönelik çalışmalar yapılmıştır. Grup halinde yaşayan gençlerin birbirlerine saygılı öz güvenlerinin artması, grup bütünlüğü oluşturabilme ve grup içinde birey olabilme yeteneklerinin geliştirilmesinin hedeflendiği bu çalışmanın sonunda olumlu gelişmeler gözlemlenmiştir.

 

FUTBOL KARŞILAŞMASI Çocukların talebi üzerine Üniversite futbol takımının ile çocuklar arasında üç kez dostluk maçı düzenlenmiştir.

 

HUKUK ATÖLYESİ Hukuk Okur Yazarlığı Derneğinden iki avukat gelerek hem çocukların sorularını cevaplandırmışlar ve onları hakları ile ilgili olarak bilgilendirmişlerdir.

Mimarlık Fakültesi öğretim üyesi Yrd. Doç. Dr. Esra SAKINÇ ve öğrencileri tarafından Kartal Gözlemevi’nin bahçesinde gözlemevinde kalan çocuklar ile birlikte sebze ekimi gerçekleştirerek bahçe düzenlemesini yapılmış ayrıca çocukların kaldıkları mekanın çocuk-dostu bir yere dönüştürülmesi amacıyla, bahçe duvarlarına çocukların belirledikleri temalar grafiti haline getirilerek onlarla birlikte boyanması üzere çalışmalar planlanmıştır.

 

 

Çocuklarla Birlikte Projesi Kapsamında Sivil Savunma Eğitimi Projesi (Ocak 2014)

Genellikle “aranan”, “kurtarılan” konumunda olan ve “tehlike” ile ilişkilendirilen çocukların arama, kurtarma ve ilk yardım gibi eğitimler alarak; “arayan”, “kurtaran”, “ilk yardımı götüren” kişi rolünü üstlenmelerinin, sivil savunma dersleri almaya başlamalarının sembolik bir önemi vardır.

Çocuklarla Birlikte Projesi ile devletin sokakta yaşayan çocuklara yönelik hizmet veren  kuruluşlarından birinde kalan 15 yaş ve üstü çocukların mesleki beceriler kazanmak suretiyle topluma entegrasyonlarına katkı sağlayarak, Kartal Belediyesi Sivil Savunma Müdürlüğü tarafından aşağıdaki konularda eğitimler verilmiştir.

· Sertifikalı Hafif Arama Kurtarma Eğitimi

· Sertifikalı İlkyardım Eğitimi

· Sertifikalı Su Üstü Arama Kurtarma Eğitimi

Proje kapsamında çocuklar ve onlarla çalışan personel arasında ilişkilerin geliştirilmesi amacı ile 4 yardımcı personel ve iki meslek elemanı da çocuklarla birlikte eğitim almışlardır. Çocuklar ve kurum personelinin yanı sıra “Çocuklarla Birlikte Projesi” gönüllülerinden deneyimli 10 psikoloji bölümü öğrencisi de eğitimlerde çocuklara eşlik edip sertifika almaya hak kazanmışlardır.

Sivil Savunma Eğitimi 27 Ocak-7 Şubat 2014 tarihleri arasında, hafta içi her gün yapılmış (10 iş günü), eğitimlere başlamadan önce ve eğitim sırasında gerekli birimlerle planlama ve bilgilendirme toplantıları yapılmıştır.

 Aldıkları eğitimlerle çocuklarda afetlere ilişkin bilinç oluşturularak acil durumlarda (ilk yardım gibi) yapılacak müdahaleleri öğrenmeleri, ilerde bu alanda çalışmak isteyenlere de alacakları sertifika ile iş bulabilmeleri için önemli bir adım atılmış olmuştur.

 

 

İstanbul Gençlik Rehabilitasyon ve Meslek Edindirme Merkezi (İSMEM) /2013-14

2010 senesinden bu yana birlikte çalışılan çocuklarımızın yaşlarının ilerlemesiyle 17-18 yaşına geldiklerinde İstanbul Büyükşehir Belediyesi Meslek Edindirme Merkezi’ne sevk edilmeleriyle İSMEM’e sevk edilen 8 gencimiz ile de atölye çalışmalarına (Felsefe, Radyo, Duygu, Bilgisayar) devam edilmiştir.

“Çocuklarla Birlikte” Projemiz çerçevesinde üniversitede yürütülen çalışmaları bir kitap haline getirilme kararı alınmıştır. Üniversitemizde birçok bölümden atölye yürüten pek çok gönüllü öğretim elemanının her biri çalışmalarını anlatan kısa bölümler yazmışlardır.

Kitap bölümlerinin listesi aşağıdaki şekildedir:

1. Projenin kuramsal Arka Planı 

2. Kültürel Kuramın bakış açısı ile çalışmalar 

3. Projede aktif rol alan Yüksek lisans öğrencilerinin bakış açısı ile

4. Projenin Uygulaması     

5. Felsefe Atölyesi

6. Sağlık Atölyesi 

7. Bilgisayar Atölyesi

8. Tiyatro Atölyesi 

9. Öykü yazarlığı Atölyesi

10. Sanat Atölyesi 

11. Radyo Atölyesi 

12. Mimarlık Atölyesi 

13. Müzik Atölyesi

14. Dans Atölyesi

15. Fotoğraf  Atölyesi 

16. Alman stajyerimizin yazdığı “International encounters in SOYAC projects”

 

 

“Empathy in Leadership” Konulu Konferans

18 Mayıs 2013 tarihinde MEF International School İstanbul Müdürü Dr. Yann LUSSİEZ “Empathy in Leadership” başlıklı bir konferans vermiştir. Sosyal adalet konularında çalışan Dr. Lussiez, Unicef, UNHCR adına Afrika’da bulunduğu dönemde birlikte çalıştığı sivil toplum kuruluşlarında ve özellikle çocukların eğitiminde fotoğrafın görsel gücünden yaralanmıştır.

 

 

“Benim İstanbul’um” Fotoğraf Atölyesi

 “Çocuklarınıza baktığınız gibi bakın fotoğraflarımıza”

 Benim İstanbul’um” Fotoğraf Atölyesi 2010-11 Akademik Yılından bu yana İstanbul Aile ve Sosyal Politikalar İl Müdürlüğüne bağlı Ağaçlı Çocuk ve Gençlik Merkezi (ÇOGEM) ile işbirliği içinde yürütülen “Çocuklarla Birlikte Projesi” kapsamında hâlihazırda kendileri ile güven ilişkisinin kurulmuş olduğu gençlerle gerçekleştirilmiştir. 2010-2011 Akademik yılında çocukların hizmet aldıkları 4 farklı kurumda yürütülen “Çocuklarla Birlikte Projesi’nin ana gönüllü grubunu Maltepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü öğrencileri oluşturmaktadır. “Çocuklarla Birlikte Projesi” Maltepe Üniversitesi’nde Psikoloji Bölümü başta olmak üzere Güzel Sanatlar ve İletişim Fakültelerinin öğretim elemanları ve öğrencileri ile işbirliği içinde yürütülmüştür.

‘Çocuklarla Birlikte’ Projesi ile gençlerin kendilerini duygusal ve sosyal olarak güvende hissedebilecekleri bir ortam yaratılması hedeflenmektedir; üniversite öğrencileri ile bağlanım temelli ilişkiler (attachment based relationship) kurulması yolu ile akrantemelli destek (peer-based intervention) verilmektedir. Gençlerin yaşama tutunmalarına onların ilgi alanlarına göre belirlenmiş çeşitli atölye çalışmalarına gençler ile aynı sayıda psikoloji bölümü öğrencilerinin de dahil edilmesiyle aracılık edilmeye çalışılmaktadır. Çocuğun/gencin bakış açısının (child’s perspective) ve aktif katılımının esas alındığı “Çocuklarla Birlikte Projesi”ne başlarken gençlerin genel olarak proje hakkındaki ilk değerlendirmeleri, duyguları ve beklentileri anlaşılmaya çalışılmıştır. Çalışmaya katılan gençlerin büyük bir çoğunluğu “Üniversitede olmaktan çok mutluyum’’, “ Buraya gelince mutlu oldum’’ ifadeleri ile üniversitede üniversite öğrencileri ile çalışmalara katılmaktan ötürü duydukları memnuniyetlerini belirtmişlerdir. Proje dahilinde üniversiteye gelemeyen arkadaşları için ‘’Burada öğrendiklerimi arkadaşlarıma öğretirim ben. Arkadaşlarıma öğretmekten mutlu olurum. Keşke buraya hep birlikte gelsek.’’ diyerek üniversiteye gelmenin onlar için ne kadar heyecan verici, olumlu bir deneyim olduğunu anlatmışlardır. Bu anlamda özellikle bir gencin ifadesi gençler için sadece üniversite de bulunmanın bile ne derece he yecan verici olduğunu anlatması bakımından oldukça çarpıcıdır: “Hani nasıl yeni doğmuş bir bebek dünyaya geldiğinde hiçbir şey bilmez ve her şeyi baştan öğrenir… Ben de kendimi burada öyle hissediyorum işte”. Projeye başlarken gençlerle yapılan görüşmelerden onların en çok resim ve tiyatro gibi alanlara ilgi duydukları anlaşılmıştır. Projeye öncelikle onların ilgi duydukları bu atölye çalışmaları ile başlanmış, projenin devamında yine gençlerin ilgi ve becerileri dikkate alınarak daha farklı atölye çalışmaları eklenmiştir. Fotoğraf atölyesi bunlardan birisidir. Fotoğraf atölyesinin yanı sıra Maltepe Üniversitesi Felsefe Bölümü öğretim elemanlarının katkılarıyla “Düşünme Atölyesi” gibi başka atölyelerde eklenmiştir. Yapılan araştırmalar sokak yaşantısı olan çocuklara/gençlere verilen hizmetin başarılı olmasının ön koşulunun, onların verilen hizmeti sahiplenmeleri ve mutlaka aktif özneler olarak hizmete dahil edilmelerinin gerekliliğini vurgulamaktadır. Bu çocukların/gençlerin yeniden topluma kazandırabilmeleri amacıyla geliştirilecek hizmet modellerinin başarılı olabilmesi için onların ihtiyaçlarının doğru tespit edilmesi, yaşam deneyimlerinin, bakış açılarının çok iyi anlaşılmasına gereksinim vardır. Fotoğraf atölyesinin amacı, seslerini hemen hemen hiç duyuramamış, azınlıkta kalmış ve toplumdan en fazla dışlanan grup içinde olan bu gençlerin toplumsal yaşama aktif katılımlarını güçlendirmek, onların seslerini duyurmalarına aracılık etmektir. Burada proje yürütücüleri olarak bizlerin amacı onların duygu ve düşüncelerine tercüman ya da sözcü olmak değil onların kendi çektikleri fotoğraflar aracılığıyla toplum ile doğrudan iletişime geçmelerinde kolaylaştırıcı olmaktır. “Benim İstanbul’um” Fotoğraf Atölyesi kapsamında, Ağaçlı ÇOGEM’ den gelen gençlerle ve atölye gönüllüsü öğrencilerimizle fotoğrafın dili ve gücü üzerine birlikte düşündük, İstanbul’un çeşitli mekanlarında ellerimizde fotoğraf makinelerimizle birlikte dolaştık. Bu yolculukta proje gönüllüsü öğrencilerimiz coşku ve heyecanları ile çalışmaların her adımında yer aldılar. Öğrencilerimiz zaman zaman çekimler sırasında, zaman zaman bilgisayar başında gençlere teknik destek verirken en çok da içtenlikleriyle oluşturdukları güven ortamı ile bu yolculuğun herkes için verimli ve keyifli bir yolculuk olmasını sağladılar.

 

 

Çocuklarla Birlikte Projesi: 1. Yıl Sonu Değerlendirme Raporu

Yüksek öğrenimde, üniversite-toplum işbirliğinin önemi verilen eğitimin niteliği açısından büyük önem taşımaktadır. Geleceğin gazeteci, mühendis, psikolog, öğretmen, avukatı… olacak olan öğrencilerimizin topluma duyarlı, alanda deneyim kazanmış bireyler olarak topluma kazandırılmalarında üniversite-toplum işbirliği olmazsa olmaz bir ön koşuldur. SOYAÇ, kurulduğu tarihten bu yana üniversitemizin çeşitli bölümlerinin hocalarının danışmanlığında öğrencilerimizin aktif katılımları ile ulusal ve uluslar arası düzeyde çeşitli uygulama ve araştırma projeleri yürütmektedir. Bu anlamda SOYAÇ, bir taraftan toplumun en kırılgan gruplarından biri olan sokak çocuklarının topluma kazandırılmaları için çalışırken bir taraftan da öğrencilerimizin mesleki, kişisel ve sosyal gelişimlerine katkı sağlayarak onların sosyal duyarlılığı yüksek, donanımlı ve etkin katılımcı bireyler olarak topluma kazandırılmalarını sağlamaktadır.

Maltepe Üniversitesi Sokakta Yaşayan ve Çalışan Çocuklar için Uygulama ve Araştırma Merkezi (SOYAÇ) 2010-2011Akademik yılından bu yana devletin sokakta yaşayan çocuklara hizmet veren kurumları ile işbirliği içinde “Çocuklarla Birlikte Projesi”ni yürütmektedir. Projede görev alan öğrenciler, projeye başlamadan önce ve proje boyunca ulusal ve uluslar arası kuram ve uygulamacılar tarafından çeşitli eğitimler almakta ve haftada bir düzenli olarak yapılan süpervizyon toplantılarına katılmaktadırlar.

2010-2011 Akademik yılında çocukların hizmet aldıkları kurumlarda yürütülen “Çocuklarla Birlikte Projesi”nin ana gönüllü grubunu Psikoloji Bölümü öğrencileri oluşturmaktadır. Haziran 2011’de projeye katılan çocuklar ve kurum çalışanları ile yapılan derinlemesine görüşmelerle proje değerlendirmesi araştırması yapılmıştır (Araştırmanın sonuçları makale olarak Child Care in Practice Dergisinde 13 Şubat 2013 tarihinde yayımlanmıştır).

 

Proje kapsamında Florya Çocuk ve Gençlik Merkezi’ne (ÇOGEM) 5, Ağaçlı ÇOGEM’e 11, Ayvansaray ÇOGEM’e 5 ve Kartal Gözlemevi’ne 4 öğrenci, sınav dönemi ve yarıyıl tatili dışındaki zamanlarda, haftada bir gün olmak üzere cuma günleri düzenli olarak gitmişlerdir. Öğrenciler kuruluşlara gitmedikleri yarıyıl tatilinde ise çocuklara mektup göndererek ilişkinin sürekliliğini sağlamaya çalışmışlardır.

Proje ile öncelikli olarak çocuklar ve gönüllüler arasında güvene dayalı sağlıklı bir iletişimin kurulması, gönüllülerin çocuklar için rol-model olmaları hedeflenmiştir. Ayrıca çocukların kendilerini geliştirerek, gelecekleri ve hedefleri üzerine düşündürülmeleri amaçlanmıştır. Çocuklarla yapılan faaliyetler çocuklardan bağımsız bir şekilde planlanmamış, ‘çocuk temelli’ bir bakış açısı ile çocuğa yaklaşılmıştır. Bu bağlamda etkinlikler önceden belirlenmiş kesin bir program çerçevesinde değil çocukların duygu durumuna, becerilerine ve kurum koşullarına uygun bir şekilde esnek bir tavırla sürdürülmüştür.

Proje kapsamında çocuklarla havaların iyi olduğu zamanlarda futbol, basketbol, soğuk ve yağışlı günlerde çocukların talepleri doğrultusunda kurum içinde çeşitli oyunlar oynanmıştır. Çocukların genellikle gönüllüler ile sohbet etmek istedikleri görülmüştür. Proje sırasında çocukların ihtiyaçları ve talepleri doğrultusunda onlara okuma-yazma öğretilmesi, ödevlerine yardım edilmesi gibi eğitsel faaliyetlerde bulunulmuştur.

Projenin sonuna gelinirken 3 ve 6 Mayıs 2011 tarihlerinde çocuklar üniversitede düzenlenen partide gönüllülerle vakit geçirmişlerdir. Çocukların bu ziyaretten büyük keyif aldıkları gözlemlenmiş daha sonra bu, çocuklar ve kurum çalışanları tarafından da dile getirilmiştir.

Projenin sona erdiği Haziran ayının sonunda, çalışmaların yürütüldüğü 4 kuruluş tek tek ziyaret edilerek, projeye katılan çocuklar ve kurum çalışanları ile derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Kurumlardan bir yönetici, projeyi yakından takip etmiş olan bir meslek elemanı, bir yardımcı personel ile bazı kurumlarda öğretmenler ile de birebir görüşmeler yapılmıştır.

Projede yer almış olan çocuklar ile yapılan değerlendirme görüşmelerinde projenin çocuklar için anlamı ve onlar üzerindeki etkisi anlaşılmaya çalışılmıştır. Görüşmelerin sonunda hem kurum çalışanlarına hem de çocuklara projenin daha da geliştirilmesi için bir önerileri olup olmadığı da sorulmuştur.

 

 

2010- 2011 Çocuklarla Birlikte Projesinin Değerlendirmesi

Üniversite ve Devlet Kurumları arasındaki İşbirliğinin Önemi:

Halihazırda öğrencilerimizle birlikte yürüttüğümüz çalışmalar açıkça göstermektedir ki çocuklar ile yürütülen çalışmalarının üniversite öğrencilerinin aktif katılımları ile yapılması, çocukların toplumla bütünleşmelerine kendilerini ‘ötekileştirilmiş’, ‘dışlanmış’ gruplar olarak değil, değerli hissetmelerine büyük katkı sağlamaktadır. http://soyacnew.maltepe.edu.tr/fakulte/cocuklarla-birlikte-projesi

Aşağıda proje de yer almış çocuklar ve kurum çalışanlarının ifadeleri üniversite ve kurumlar arası işbirliğinin önemini çarpıcı bir şekilde ortaya koymaktadır.

 

 

Çocukların Bakış Açısı ile SOYAÇ Çalışmaları:

“Geldiklerinde tenis oynadık, eğlendik, muhabbet ettik. Derdimizi anlattık. Çok iyi oldu. Mesela madde çekiyorduk, çekmememiz için nasihat verdiler. İyi bir şey olmadığını anlattılar. Başkaları anlattığında öyle olmuyor. Mesela sokaktayken zaten hep tiner çekiyoruz, kafa güzel. Anlatılanları anlamıyoruz. Yurtta kafamız açık…Anlıyoruz. Ama mesela herkes söylüyor, ama abla, ağabey gibi anlatınca daha iyi oluyor.”   (17 Yaşında Erkek)

“Sokak çocuğu olarak değerlendiriliyoruz. Şimdi böyle bir burukluk hissetmiyorum. Bize arkadaş olarak yaklaşılıyor. Güvenim arttı.”   (14 Yaşında Erkek)

“Perşembe akşamı olduğunda, yarın üniversiteliler gelecek diye konuşurduk çocuklarla. Bizim için geliyorlardı. Zamanında gelmeleri bizi önemsediklerini gösteriyordu. Geçen hafta yaptıklarımızı hatırlamaları, güler yüzlü olmaları çok önemliydi.   (16 Yaşında Erkek)

Üniversitede okuyorlar, ondan etkilendim. Oraya geldik, arkadaş ortamlarını gördük, sıcak ortamları var. Ben 8. sınıftayken okulu bıraktım. Şimdi bitirmek istiyorum, en azından ortaokulu. O zaman ehliyet alabilirim. Bir özenme oldu bende.”   (15 Yaşında Erkek)

“Önceden çocuklar yalnızdılar, bir araya gelip birbirleriyle konuşmuyorlardı. Ablalar,ağabeyler geldikten sonra, toplanıp, bir arada konuşmaya başlandı. Yalnız kalan çocuklar ortama karıştılar.”

(14 Yaşında Erkek)

 

 

Kurum Çalışanlarının Bakış Açısı ile SOYAÇ Çalışmaları:

“Onların kendi arkadaş çevreleri dışında başka arkadaşları yok. Çocuklar açısından bu çok önemli Onların üniversiteli gençlerle birlikte olmaları muhakkak onlara etki edecek ileriki yaşamlarına etkili olacaktır.”   (personel)

“Çocukların sosyalleşmesi, büyüklerle iletişim kurması, şevk alabilme anlamında kazanımlar veren bir proje. Üniversiteli olmaları bunların da hedeflerini yükseltecek. Onlara imrenerek bakacaklar. Hedeflerini yükseltmelerine yardımcı olacak.     (personel)

“Onlar her Cuma gelecekler mi diye soruyorlardı gitmiyorlardı. Onların gelmesini bekliyorlardı. Onlarla konuşup öyle gidiyorlardı. Ben bu kadar süreceğini beklemiyordum. Öncekiler gönüllüler hep geldi ama sonra gittiler. 15-16 yıldan beri bu kurumun içindeyim çeşitli projeler gördüm. Ama böyle uzun süreli görmedim. Hem çalışanların hem de çocukların artık gençlere güven duymaya başlaması bu projenin ne kadar önemli olduğunu gösteriyor.”   (personel)

“Cuma gününü 4 gözle heyecanla bekliyorlardı. Bu çocukların bir şey için heyecanlanması o kadar zor ki. Ben bu çocukları ilk kez bir şey için heyecanlanırken gördüm. Onlar Maltepe Üniversitesi’nin adı geçince bile mutlu oluyorlar. Her sözlerinde Maltepe Üniversitesinin adını geçiriyorlar. 5 senedir buradayım ilk kez buraya birlileri geliyor. İlk kez bu çocukları bu kadar heyecanlanırken görüyorum. Tabi onları heyecanlı mutlu görmek de bizi mutlu ediyor.”   (personel)

“İlk başlarda kızları karşı cins olarak gördüler. Sanki sevgili gibi gördüler. Çünkü bu çocuklar karşı cinsle olmaya, normal bir arkadaşlık kurmaya alışık değiller. Mesela ben başlarda çocuklar öğrencilere sarkıntılık yapacaklar ve biz mahcup olacağız diye endişe duydum.  Fakat öğrenciler düzenli olarak her cuma gele gele bu algıyı değiştirdiler. İlk kez yaşamlarında karşı cinsle normal bir ilişki kurdular. Onların karşı cinsle olan ilişkilerine olumlu bir katkı yarattı. Erkek ve bayanın normal bir ilişki kurabileceklerini gördüler. Hepsinin normal bir kız arkadaşı var artık.”   (personel)

 

Öğrencilerin Bakış Açısı ile SOYAÇ Çalışmaları:

Üniversite ve devletin ilgili kurumları işbirliği geleceğin psikolog, öğretmen, avukatı.. olacak olan öğrencilerin topluma duyarlı, alanda deneyim kazanmış bireyler olarak topluma kazandırılmaları üniversite eğitiminin öğrencilerine kazandırması gereken en temel unsurlardan birisidir. Öğrencilerin aşağıdaki ifadeleri böylesi projelerde yer almanın sadece çocuklar açısından değil öğrenciler açısından da önemini açıkça ortaya koymaktadır.

“Teorik bilgiler aldık 3 sene ve 3.senemizde bir uygulamaya girdik. Daha farklı bir boyuta taşınıyorsun artık orada. Orada hocan olmuyor yanında arkadaşlarınla bir şeyleri halletmeyi çalışıyorsun. O yüzden bunu uygulama olarak düşündüğümde evet çok olumlu oldu. Karşımdakiyle gerçek bir iletişime geçiyorum. Pek çok becerimi geliştirdim. Zor durumlarla başa çıkabildim.”   (Proje Gönüllüsü, Öğrenci)

“Bu proje sırasında ve öncesinde pek çok eğitim ve hocalarımızdan düzenli süpervizyon aldık. Uygulamayı gördük. Sadece bu kadar değil çocuklardan çok şey öğrendik. Toplum olarak nasıl da sorumlu olduğumuzu öğrendik. Ben adaletin ne olduğunu çok sorguladım bu projede.”   (Proje Gönüllüsü, Öğrenci)

“Ben her zaman şey diye övünmeye başladım üniversitemden. Nasıl Maltepe üniversite güzel mi ? Psikoloji Bölümü  nasıl dediklerinde. ..Evet çok mükemmel diyorum. Çünkü biz uygulamaya yönelik de bir şeyler yapıyoruz. Her şey teoriden ibaret değil. Bizzat yaşayarak, bizler olayın içinde  bir şeyler öğreniyoruz.. Gerçekten de en çok övündüğüm şey de bu oldu

benim. Hani bahsederken evet diyorum gelebilirsiniz.”   (Proje Gönüllüsü, Öğrenci)

“En büyük katkısı aslında bizim sorumluluk duygumuzu geliştirmesidir.  Normalde derslerde bile devam zorunluluğu vardır ama girmeyeyim gibi bahaneler üretebiliyoruz kendimize. Ama oraya karşı hiçbir zaman gitmemeliyim demedim. Çünkü orada beni bekleyen biri vardı. Bir sorumluluğum vardı benim. Bir kere kar yağmıştı.  “Yollar kapanabilir acaba ne yapsak?” dedi hocalarımız. Ama hepimiz her ne olursa olsun gitme kararı aldık. Çocuklar bizi bekliyorlardı çünkü.”   (Proje Gönüllüsü, Öğrenci)

Birçok şey öğrendiğimi düşünüyorum çocuklardan. Belki çok klişe ama hayatı öğrendim çünkü onlar hayatın içinden gelen çocuklardı. Mesela ben aile ilişkileri çok sıkı sıkıya bağlı bir insan değilim. Ama sokak çocuklarının genelde aileleriyle olan bağları hep kopuktu ve bunun eksikliğini hep yaşıyorlardı ve aileme daha çok önem vermem gerektiğini öğrendim. Bana katkılarından biri budur. Sahip olduklarım için şükretmeyi öğrendim.   (Proje Gönüllüsü, Öğrenci)

Sonuçların Düşündürdükleri

Bizzat alanda çalışanlarla iş birliği yapılmasının önemi:

Alanda çalışanlar hemen her alanda olduğu gibi görüş ve deneyimlerine en son başvurulan grubu oluşturmaktadır. Akademisyenler ayrı bir grubu,  üst düzey yöneticiler ayrı bir grubu oluştursalar da bu iki grubun yan yana gelmesi olasılığı daha yüksektir. Alanda bizzat çalışanlar ise en çok onlar alana hakim olmalarına rağmen seslerini en az duyuran grubu oluşturmaktadırlar. Onlarla yapılacak işbirliği sadece alanın sorunlarının ve gerçeklerinin öğrenilmesini değil çalışanların kendilerini yetkelendirilmiş hissetmelerine, verdikleri hizmeti daha çok benimsemelerine yardım edecektir.

Çocuk Temelli Bakış Açısının Önemi:

Verilen hizmetin amacına ulaşabilmesi için hizmeti alana söz hakkı verilmesi, çocuklardan bağımsız ihtiyaç analizin yapılmaması, çocukların ilgi, becerileri ve beklentilerinin dikkate alınarak strateji belirlenmesi kalıcı sonuçlara ulaşılmasını sağlayacaktır. Çocuğun kendisini dışında hissettiği hiçbir model çocuğu kazanmakta başarılı olamayacaktır.

 

 

Çoçuklarla Birlikte Projesi: 2. Yıl Sonu Değerlendirmesi

Proje Yürütücüleri: Yrd. Doç. Dr. Özden BADEMCİ, Yrd. Doç. Dr. Figen KARADAYI

Proje Asistanı: Başak ÖZDEMİR
Tiyatro Atölyesi Yürütücüleri: Ertürk ERKEK, Engin AYDIN

Yüksek öğrenimde, üniversite-toplum işbirliğinin önemi verilen eğitimin niteliği açısından büyük önem taşımaktadır. Geleceğin gazeteci, mühendis, psikolog, öğretmen, avukatı… olacak olan öğrencilerimizin topluma duyarlı, alanda deneyim kazanmış bireyler olarak topluma kazandırılmalarında üniversite-toplum işbirliği olmazsa olmaz bir ön koşuldur.

SOYAÇ, kurulduğu tarihten bu yana üniversitemizin çeşitli bölümlerinin hocalarının danışmanlığında öğrencilerimizin aktif katılımları ile ulusal ve uluslar arası düzeyde çeşitli uygulama ve araştırma projeleri yürütmektedir. Bu anlamda

SOYAÇ, bir taraftan toplumun en kırılgan gruplarından biri olan sokak çocuklarının topluma kazandırılmaları için çalışırken bir taraftan da öğrencilerimizin mesleki, kişisel ve sosyal gelişimlerine katkı sağlayarak onların sosyal duyarlılığı yüksek, donanımlı ve etkin katılımcı bireyler olarak topluma kazandırılmalarını sağlamaktadır.

Maltepe Üniversitesi Sokakta Yaşayan ve Çalışan Çocuklar için Uygulama ve Araştırma Merkezi (SOYAÇ) 2010-2011 Akademik yılından bu yana devletin sokakta yaşayan çocuklara hizmet veren kurumları ile işbirliği içinde “Çocuklarla Birlikte Projesi”ni yürütmektedir.

Projede görev alan öğrenciler, projeye başlamadan önce ve proje boyunca ulusal ve uluslar arası kuram ve uygulamacılar tarafından çeşitli eğitimler almakta ve haftada bir düzenli olarak yapılan süpervizyon toplantılarına katılmaktadırlar.

2010-2011 Akademik yılında çocukların hizmet aldıkları kurumlarda yürütülen “Çocuklarla Birlikte Projesi”nin ana gönüllü grubunu Psikoloji Bölümü öğrencileri oluşturmaktadır. “Çocuklarla Birlikte Projesi” 2011-12 Akademik yılında Maltepe Üniversitesi’nde Psikoloji Bölümünün yanı sıra Güzel Sanatlar ve İletişim Fakülteleri’nin öğretim elemanları ve öğrencileri ile işbirliği içinde yürütülmektedir.

Gönüllü Çalışan Başak’a ‘Çocuklarla Birlikte’ Veda Partisi (9.12.2011):

Hochschule Darmstadt University of Applied Science öğrencisi Başak ÖZDEMİR ERASMUS öğrencisi olarak SOYAÇ”ın çalışmalarına 3 ay boyunca destek vermiştir. Başak için düzenlenen ’Çocuklarla Birlikte’ veda partisinde kendisine çocuklar tarafından  ’Yılın En İyi Ablası Oskarı” verilmiştir.

 

 

Stajyer Erasmus Değişim Programı Öğrencilerimiz ve Kartal Belediyesi ile İşbirliği İçinde Yürütülen Projeler

Maltepe Üniversitesi ERASMUS Öğrencileri ve Kartal Belediyesi ile İşbirliği İçinde Yürütülen Projeler:

Proje Koordinatörü: Yrd. Doç Dr. Özden Bademci SOYAÇ Müdürü ve Maltepe Üniversitesi Fen ve Edebiyat Fakültesi, Psikoloji Bölümü öğretim üyesi

TC Maltepe Üniversitesi ile Hollanda Avans Üniversitesi arasında 17 Kasım 2009 tarihinde imzalanan protokol doğrultusunda, Avans Üniversitesi’nden 10 Sosyal Hizmet Bölümü son sınıf öğrencisi üniversitemize gelerek, Sokakta Yaşayan ve Çalışan Çocuklar için Uygulama ve Araştırma Merkezi (SOYAÇ) tarafından yürütülen projelerde 7 hafta süreyle çalışmışlardır. Öğrenciler 28 Şubat-18 Nisan 2011 tarihleri arasında, haftanın 3 günü Kartal Belediyesinin engellilere ve okul öncesi çocuklara sunduğu hizmetlere proje koordinatörünün danışmanlığında destek vermişlerdir. Hollandalı öğrenciler projenin sonunda gözlem ve değerlendirmelerini Kartal Belediyesi’nin ilgili çalışanları ile paylaşmışlardır.

Projenin sonunda Kartal sabit pazarda Kartal Belediyesi ve Maltepe Üniversitesi ERASMUS öğrencilerinin katılımı ile 15 Nisan 2011 tarihinde “Cultural Open Doors Event” “Kültürlere Açılan Kapı Festivali” düzenlenmiştir.

 

 

III. Sosyal Duyarlılık Çalışmaları Öğrenci Sempozyumu

16-17 Mayıs 2012,Maltepe Üniversitesi Marma Kongre Merkezi

Çocuklarla Birlikte Projesinde görev alan öğrenciler Öğrenci Sempozyumunda projede edindikleri deneyimi kuramsal alt yapıyı da vererek de tüm ilgilerle paylaşmışlardır.

 

Sokakta Yaşayan Çoçuklara Destek Amaçlı Yürütülen Çalışmaların Işığında: Üniversite-Toplum İşbirliği Sempozyumu

25 Şubat 2013  Saat: 13:00 – 16:00
Caddebostan Kültür Merkezi – A Salonu

 

“Benim İstanbul’um” Fotoğraf Sergisi
25 Şubat – 7 Mart
Açılış Kokteyli

25 Şubat 2013  Saat: 16:30
Caddebostan Kültür Merkezi – 4. Kat Fuaye

Maltepe Üniversitesi Sokakta Yaşayan ve Çalışan Çocuklar için Uygulama ve Araştırma Merkezi (SOYAÇ) 2010 yılından beri Aile ve Sosyal Politikalar İstanbul İl Müdürlüğüne bağlı olarak İstanbul’da sokakta yaşayan çocuklara hizmet veren kuruluşlar ile işbirliği içinde  “Çocuklarla Birlikte” uygulama projesini yürütmektedir. Proje sürecinde edinilen bilgi ve deneyimler  25 Şubat 2013 tarihinde 13.00-16.00 saatleri arasında Caddebostan Kültür Merkezi’nde yapıldı.  “Sokakta Yaşayan Çocuklara Destek Amaçlı Yürütülen Çalışmaların Işığında: Üniversite-Toplum İşbirliği” başlıklı sempozyumda okak çocuğu olgusu bağlamında travma çalışmaları gibi konulara vurgu yapan konuların ele alındığı panellere yer verildi.

Sempozyumu takiben 25 Şubat 2013 Pazartesi günü saat 16:30’da British Community Councildesteğiyle “Çocuklar Birlikte” projesine katılan gençler tarafından çekilen fotoğraflardan oluşan “Benim İstanbul’um” fotoğraf sergisi açılışı yapıldı. ‘Benim İstanbul’um” fotoğraf atölyesi Ağaçlı Çocuk ve Gençlik Merkezi(ÇOGEM)’den gençlerle gerçekleştirilmiş; gençlerin bakış açısını ve aktif katılımını esas alarak onların gözünden İstanbul’un çeşitli mekanlarını fotoğraflamayı amaçlamıştır. Araştırmalar sokak yaşantısı olan gençlere verilen hizmetin başarılı olmasının ön koşulunun, onların verilen hizmeti sahiplenmeleri ve mutlaka aktif özneler olarak hizmete dahil edilmelerinin gerekliliğini vurgulamaktadır.  Bu gençlerin yeniden topluma kazandırabilmeleri amacıyla geliştirilecek hizmet modellerinin başarılı olabilmesi için onların ihtiyaçlarının doğru tespit edilmesi, yaşam deneyimlerinin, bakış açılarının çok iyi anlaşılmasına gereksinim vardır.  Fotoğraf atölyesi de seslerini hemen hemen hiç duyuramamış, azınlıkta kalmış ve toplumdan en fazla dışlanan grup içinde olan bu gençlerin toplumsal yaşama aktif katılımlarını güçlendirmek, onların seslerini duyurmalarına aracılık etmeyi hedeflemiştir.

 

Duygu Düzenleme Çalışması (Emotion Regulation): Perküsyon Atölyesi

Aile Terapileri ve Çalışmaları yürüten Ackerman Enstitüsü Direktörü Doç Dr. Peter FRAENKEL 22 Mart 2013 Cuma günü “Çocuklarla Birlikte Projesi” kapsamında çocuklar ve öğrencilerle birlikte perküsyon atölyesi gerçekleştirmiştir.

 

Fransız Meslektaşlarla Deneyim ve Bilgi Paylaşımı Toplantısı 

22 Mart 2013 Cuma günü Strazburg’un kenar mahallerinde yaşayan gençlerin topluma entegre olabilmelerine yardım etmek üzere kurulmuş olan ve ağırlıklı olarak sokak çalışması yapan  The JEEP PAM’de görevli olan sosyal çalışmacı Haydar KAYBAKİ, ve ayni dernekte daha önce Müdürlük yapmış halen Ecole Supérieure en Travail Educatif et Social (E.S.T.E.S) de akademisyen olan Rudi WAGNER, Fransız Çocuk Koruma Kanunu ve Fransa’da yürütülen çocuk istismar ve ihmalini önleyici çalışmalar hakkında bilgi vermişlerdir.

 

Afrika ve Fransa’da Sokak Çocukları ile Yürütülen Çalışmalar

5-12 Mayıs 2013 tarihlerinde Fransa ve Afrika’da sokak çocuklarının rehabilitasyonu ve yeniden topluma kazandırılmaları için yürütülen çalışmalarda hem proje koordinatörü hem de uygulamacı olarak çalışmış olan sosyal çalışmacı Sylvain OLLIVIER bilgi ve deneyim paylaşımında bulunmuştur.

 

 

Katholic University of Applied Sciences, Almanya 17 Şubat 2013

Early Childhood Education and Care in Germany Vakfı , Almanya Türkiye’deki eğitim sistemini tanıma amacıyla düzenlediği eğitim gezisi kapsamında, Almanya’nın çeşitli şehirlerinden eğitim kurumlarında çalışan 22 kişilik bir eğitimci gurubu ile 13 Mart 2013 tarihinde SOYAÇ’ı ziyaret etmiş çalışmaları hakkında bilgi almıştır.

 

“Strategic Partnership”  Programı

SOYAÇ-Almanya- Fransa ortaklığında İngiltere’de dahil edilerek bu ülkelerde yaşayan Türk gençlerinin SOYAÇ çalışmalarına dahil edilmeleri suretiyle sosyal kimliklerinin gelişimine katkıda bulunmak amacıyla ‘Strategic Partnetship’ Programına birlikte başvurulması için çalışmalara başlanmıştır.

 

“The Video Interaction Guidance” Yöntemi 

Latin Amerika’da önce sokak çocuklarının aileleri ile yapılan çalışmalarda kullanılan ve etkililiği araştırma sonuçları ile kanıtlanmış olan The Video Interaction Guidance yönteminin (http://www.videointeractionguidance.net/) eğitimleri ile eş zamanlı olarak danışman uygulamacılarla birlikte aile çalışmalarının da başlayabilmesi için Hollanda Konsolosluğuna Proje başvurusu yapılmıştır.