Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Temel Alan Yeterlilikleri/Program Yeterlilikleri İlişkisi
Temel Alan Yeterlilikleri (Sanat) |
PROGRAM YETERLİLİKLERİ |
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ, 8. Düzey, Yüksek lisans Eğitimi) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
BİLGİ |
1. Alanındaki ileri uygulama teknikleri ve yöntemleri konusunda üst düzeyde bilgi sahibidir. |
X X |
X X |
|
X X |
X |
X |
X |
X |
X |
X X |
X X |
X |
X |
X |
X |
1. Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme. |
BİLGİ |
||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Sanat ve tasarımı sosyal, kültürel, artistik, politik ve ekonomik çerçevedeki yerini tartışacak ve yönlendirecek düzeyde kavrar. |
X X |
X X |
X X |
X X |
X |
|
|
|
|
X X |
X X |
X |
X |
|
X X |
2. Alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrayabilme; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Disiplinlerarası etkileşimi yeni kuram ve sentezlere ulaşabilecek düzeyde kavrar. |
X |
X |
|
|
X |
|
|
|
|
X |
X |
X |
|
|
X |
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
BECERİLER |
1. Alanıyla ilgili bilginin ve/veya yaratıcı uygulamanın gelişimine katkıda bulunur. |
X X |
X X |
X X |
X X |
X X |
|
|
|
|
X X |
X X |
X X |
|
|
X X |
1. Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme. |
BECERİLER |
||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Sanatsal üretim konusunda deneysel ve yaratıcı süreçler yoluyla yenilikçi araştırma yöntemleri geliştirip belgeler. |
X |
X X |
X |
X |
X X |
|
|
|
X |
X X |
X X |
X |
|
|
X X |
2. Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilme ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilme, özgün bir konuyu araştırabilme, kavrayabilme, tasarlayabilme, uyarlayabilme ve uygulayabilme. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Alanıyla ilgili özgün yapıtlarını toplumla paylaşabilme ve sonuçlarını değerlendirebilme becerisine sahiptir. |
|
X |
|
X |
X X |
X |
X |
X |
|
X X |
X |
X |
|
X |
X X |
3. Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilme. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
X |
X |
X |
|
|
|
X |
|
X |
|
|
|
|
|
|
4. Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olma. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
KİNLİKLER |
BağımsızÇalışabilmeveSorumlulukAlabilme |
1. Sanat ve bilim değerlendirme kurullarınca kabul görecek nitelikte özgün yapıt üretir ya da yorumlar. |
X X |
X X |
X X |
|
|
X |
X |
X X |
X |
X X |
X |
X |
X |
|
X |
1.Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme. |
BağımsızÇalışabilme veSorumlulukAlabilme |
YETKİNLİKLER |
||||||||||||||||||||||||||||||
2. Grup projelerini planlayıp yönetir. |
|
|
|
X |
X |
X |
X |
X |
|
X |
|
X X |
|
|
X X |
2.Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
X |
X |
X |
|
X |
|
X |
X |
|
|
X |
|
|
X |
3.Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
YETKİNLİKLER |
ÖğrenmeYetkinliği |
1. Alanıyla ilgili sorunları belirleyip yorum yapar. |
X X |
X |
|
X X |
|
|
X |
X |
X |
X |
X |
|
|
X |
X X |
1.Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme. |
ÖğrenmeYetkinliği |
YETKİNLİKLER |
||||||||||||||||||||||||||||||
2. Alanıyla ilgili çözüm üretici yeni fikir ve yöntemler geliştirir. |
|
X |
|
|
|
|
|
|
X |
X |
X |
X |
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Sanatın ve kültürün gelişimine katkıda bulunacak uygulamalar gerçekleştirir. |
|
X |
|
|
X |
|
|
|
|
X |
X |
X |
X |
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
YETKİNLİKLER |
İletişim ve SosyalYetkinlik |
1. Özgün yapıtları yoluyla toplumla iletişim kuracak donanıma sahiptir. |
X |
|
|
X |
X |
X X |
X |
X X |
X |
X X |
X |
|
X |
|
X |
1.Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilme. |
İletişimveSosyalYetkinlik |
YETKİNLİKLER |
||||||||||||||||||||||||||||||
2. Sanat yapıtlarının iletişim araçları yoluyla tanıtımı sürecini yönetir. |
|
|
|
|
X |
X X |
X |
X X |
X X |
|
|
X X |
|
|
X |
2.Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunabilme ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilme. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Görüşlerini, alanının uzmanlarına etkin bir şekilde aktarır. |
|
|
|
|
X |
X |
|
X X |
X |
X |
|
X |
|
|
|
3.Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilme ve tartışabilme. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Alanıyla ilgili akademik tartışmaları başlatıp yönetir. |
|
|
|
|
X |
X |
|
X |
|
|
X |
X |
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi: C1 Düzeyi). |
|
|
|
|
X |
|
|
X |
|
|
X |
X |
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
1. Önceden edinilmiş bilgi ve beceriler doğrultusunda, alanındaki bilgi, yöntem ve teknikleri özgün düşünce ve araştırma ile geliştirerek sanata ve / veya bilime katkı sağlar. |
X |
X X |
|
X X |
X |
|
|
|
|
X X |
X |
X X |
X |
X |
X X |
1.Alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunabilme. |
AlanaÖzgü Yetkinlik |
YETKİNLİKLER |
||||||||||||||||||||||||||||||
2. Alanıyla ilgili konularda akademik öğretme, değerlendirme ve denetleme becerilerini etkin şekilde kullanır. |
X |
X X |
X |
X |
X X |
X X |
|
|
X |
X X |
X X |
X |
|
|
X X |
2.Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurabilme. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Kültürel değerlerin korunması ve tanıtılması konusunda toplumu bilinçlendirme sürecine katkıda bulunur. |
|
X X |
|
X X |
X |
X |
|
|
|
|
X X |
X |
X X |
X |
X X |
3.Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Sanatın topluma yönlendirici katkısı konusunda farkındalığı arttırıcı etkinliklere katkıda bulunur. |
|
X |
|
X |
|
X |
|
|
|
X |
X |
X |
|
|
X |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 Bu matriks, TYYÇ-Program Yeterlilikleri (s. 11) ve Temel Alan Yeterlilikleri-Program Yeterlilikleri (s. 12) matriksleri tamamlandıktan sonra yapılacaktır. Lütfen renklere dikkat ediniz. Program Yeterliliklerinin altındaki kutucukların, birinci satırında bulunan mavi X işaretleri Temel alan Yeterlilikleri ile ilişkisi, ikinci satırında bulunan pembe X işaretleri Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi ile ilişkisini ifade etmektedir.